بعلت خشکسالی و بی آبی در چند سال اخیر

 به گزارش خبرگزاري مهر اردکان، با وجود خشکسالی و کم آبی چند سال اخیر امسال نیز خشکسالي‌هاي مستمر رمق باغ‌ها و مزارع اين شهرستان را گرفت و قنات‌ها و چاه‌ها يکي پس از ديگري در حال خشک شدن هستند .
و بر اساس نظر کارشناسان هزار ميليارد خسارت خشکسالي به بخش‌هاي مختلف وارد شده است.
60 درصد باغات، همه قنات‌ها، 20 درصد زمين‌هاي زراعي و ... به طور کامل از بين رفته‌اند.
در اين ميان برخي محصولات نظير انار و پسته و به لحاظ برخورداري از ارزش افزوده‌اي که دارند، خسارات بيشتري را متحمل شده‌‌اند.
اردکان که به نوعي قطب توليد پسته استان يزد به شمار مي‌رود امسال فقط در يکي از باغ‌هايي که مربوط به يک کشاورز نمونه بود، هزار راس درخت پسته خود را از دست داد.
حاج خالق دهستاني، کشاورز نمونه اردکاني در اين زمينه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در اردکان اظهار داشت: بيش از 52 سال است که به کار کشاورزي و پرورش درخت پسته و انار در اردکان مشغول هستم و پيش از خشکسالي کم‌سابقه اخير هر سال 10 تا 12 تن پسته از 2هزار راس درخت خود در اين مزرعه برداشت مي‌کردم.
وي با ابراز نگراني شديد از شرايط به وجود آمده افزود: امسال بين چهار تا پنج تن محصول پسته و دو تن محصول انار خود را از دست داده‌ام و بقيه محصول نيز به دليل کم‌آبي و گرماي بيش از حد هوا و بروز آفات گياهي کيفيت مطلوبي ندارد و برداشت آن برايم مقرون به صرفه نيست.
اين کشاورز نمونه از مسئولان خواست با احياي يک رشته قنات در مزرعه پاگنده اردکان و آبرساني به موقع مانع از مرگ مزرعه، باغ و تلف شدن محصولات آن شوند.
مدير مرکز تحقيقات پسته اردکان نيز در اين زمينه در مورد بحران به وجود آمده در مزرعه کشاورز اردکاني گفت: خشکسالي امسال بيش از 40 درصد درختان پسته اين مزرعه را دچار سبزخشکي کرده و متاسفانه هم برگ درخت و هم محصول آن خشکيده و از بين رفته است.
مصطفي ميراب زاده ميزان خسارت وارده به اين مزرعه را 500 ميليون ريال عنوان کرد و ادامه داد: ميزان خسارت بيش از 40 درصد محصول پسته و 30 درصد محصول انار را با وزن تقريبي هفت تن شامل مي‌شود.
وي همچنين درباره وضعيت خشکسالي در بخش‌هاي سه‌گانه شهرستان اردکان افزود: متاسفانه در سال جاري به دليل شدت تابش آفتاب، گرماي شديد و نوسانات دما با خشکسالي بي‌سابقه و وحشتناکي در سطح شهرستان مواجه هستيم.
اين کارشناس کشاورزي کل خسارت وارده به شهرستان را در بخش باغات پسته 150 ميليارد ريال و در بخش باغات انار 40 ميليارد ريال تخمين زد و هشدار داد: در صورت بي‌توجهي مسئولان، صنعت کشاورزي در اين شهرستان نابود خواهد شد و کشاورزان يکي پس از ديگري باغات و مزارع خود را رها کرده و خانه‌نشين مي‌شوند.
ميراب‌زاده درباره افزايش چشمگير طغيان کنه و آفات ديگر در باغات شهرستان اردکان نيز هشدار داد و تاکيد کرد: بيش از 40 درصد باغات انار و پسته دچار خسارت شديد شده و محصولات در امان مانده از خشکسالي نيز با افت کيفيت روبرو هستند.
معاون اداره جهاد کشاورزي شهرستان اردکان با هشدار جدي به مسئولان در مورد نابودي باغات و مزارع کشاورزان اردکاني بر اثر خشکسالي بي‌سابقه در 50 سال اخير بيان کرد: انتظار مي‌رود با تامين منابع آبي،پوشش نهال و لوله‌گذاري به صورت بلاعوض بخش کوچکي از خسارات وارد شده به کشاورزان بازگردانده شود.
حوزه آبخيز دشت يزد ـ اردکان با مساحت تقريبي يک ميليون و 595 هزار هکتار در بخش شمالي استان يزد واقع شده و حدود 12.3 درصد از مساحت 13 ميليون هکتاري استان يزد را شامل مي‌شود.
متوسط بارندگي سالانه در اين حوزه به ترتيب از 180 ميليمتر در مناطق کوهستاني تا کمتر از 40 ميليمتر در دشت يزد متغير است که از پراکنش بسيار نامساعدي برخوردار است.
بررسي پارامترهاي اقليمي نيز از تشديد روند خشکسالي به ويژه افزايش خشكسالي در چند سال اخير و تاثيرات نامطلوب بر بخش‌هاي مختلف به ويژه صنعت و كشاورزي اين شهرستان حکايت دارد.
همچنين با كاهش قابل ملاحظه بارندگي در سال‌هاي گذشته، خشكسالي به اوج خود رسيده است و استمرار اين روند همچون زلزله ويرانگري است كه به تدريج حيات گياهي، جانوري به ويژه حيات وحش و کشاورزي و صنعت را به ورطه نابودي مي‌کشاند.
همچنين بروز اين پديده در شهرستان اردکان تاثيرات نامطلوب شديدي بر طبيعت، اقتصاد و زندگي مردم بر جاي گذاشته است.
اين پديده با توجه به وسعت زياد و روستاهاي پراکنده شهرستان اردکان نگراني‌هاي جدي را براي مردم مناطق مختلف به ويژه روستاييان به وجود آورده است به طوري که بسياري از روستاييان کشاورز و دامدار را با مشکل کم‌آبي و حتي بي‌آبي روبرو کرده است.
حال با اين وضعيت بحراني، فرهنگ‌سازي صرفه‌جويي آب، وظيفه شرعي و ديني هر ايراني مسلمان است و بايد با جداسازي آب شرب از آب مصرفي براي شستشو، آبياري و ساير مصارف در صرفه‌جويي آب گام موثري برداريم.