جلسه شورای سلامت شهرستان با موضوع مقابله با کرونا
جلسه شورای سلامت شهرستان اردکان با موضوع آمادگی مقابله با کروناویروس جدید ۲‌۰۱۹‌ صبح امرز در سالن شهید حنیف فرمانداری اردکان برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، بهروز شهابی‌زاد در این نشست با بیان این‌که تاکنون مورد مثبتی از کرونا در اردکان نداشته‌ایم؛ اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع در مقابله با کرونا، آموزش جامعه برای مقابله با ویروس است.
 
وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با شیوع ویروس گفت: تمام برنامه‌های عمومی، تجمعات، بازارهای روزانه و... لغو شده است و مدارس نیز تا پایان هفته تعطیل شده‌اند.
 
رئیس شورای سلامت شهرستان تأکید بر این‌که مقابله با این ویروس، از وظایف حکومتی است اظهار داشت: کلیه دستگاه‌های اجرایی باید با دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان اردکان هماهنگ بوده و به امر پیشگیری کمک کنند.
 
شهابی‌زاد با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌ها به کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط بیان داشت: باید استفاده از وسایل مشترک در اماکن عمومی نظیر مهر در مساجد، استامپ و خودکار در ادارات و بانک‌ها و... متوقف شود.
 
وی گفت: گزارش‌هایی مبنی بر گران‌فروشی، ساخت و فروش مایعات ضدعفونی‌کننده بودن مشخص‌بودن ترکیبات و... دریافت شده و لازم است تعزیرات حکومتی، نظارت بر داروخانه‌ها و مراکز پخش وسایل بهداشتی را تشدید کند تا از از این اقدامات جلوگیری شود.
 
سید محمد پورهاشمی مدیر شبکه بهداشت و درمان نیز در این نشست بیان داشت: کروناویروس واکسن خاصی ندارد، کشندگی بالایی ندارد ولی سرایت بیشتری نسبت به بسیاری دیگر از بیماری‌های مسری دارد.
 
وی افزود: در عین حال که باید موضوع را جدی بگیریم، نباید از کرونا ترسید تا بتوانیم با آن مقابله کنیم.
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردکان با ابراز تأسف از اعلام آمارهای غیرواقعی از سوی برخی رسانه‌ها گفت: مبتلایان قطعی کشور تا این لحظه ۶۱ نفر است و متأسفانه هم‌زمانی شیوع کرونا با موج دوم آنفلوآنزا موجب شده که احساس شود افراد مبتلا به کرونای جدید شده‌اند.
 
سید محمد پورهاشمی مهم‌ترین راه جلوگیری از گسترش کرونا را حفظ بهداشت فردی ازجمله بهداشت دست، دهان و... دانست و افزود: در حالت عادی نیازی به ماسک نیست و فقط در تجمعات، افراد بیمار یا مراقبان آن‌ها ضروری است.
 
وی ضدعفونی کردن اماکن عمومی نظیر مساجد، بانک‌ها، وسایل نقلیه عمومی و... را از اقدامات لازم و حیاتی برشمرد و گفت: با توجه به این‌که افراد مسن و دچار بیماری‌های زمینه‌ای بیش‌تر در معرض خطر هستند؛ اکیدا توصیه می‌شود از ترددهای غیرضروی جلوگیری کنند.
 
پورهاشمی با برشمردن وظایف ابلاغی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در مقابله با کرونا، کلرزنی منابع آب و رفع شکستگی لوله‌ها را از مسائل اولویت‌دار دانست و گفت: باید ترس را از مردم دور کرد و به آن‌ها روش‌های صحیح مقابله را یاد داد.