به بهانه سالروز شهادت شهیدحیدری

زندگی نامه شهید محمود حیدری‌ کوشکنو

 

شهید محمود حیدری فرزند رمضان در چهارم اسفندماه سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در روستای چاه متک بخش خرانق اردکان در خانواده‌ای کشاورز و مستضعف و مذهبی متولّد شد. کودکی را در دامن پرمهر مادری متدین و در محیط آرام و باصفا و دامن طبیعت در روستای چاه متک گذراند و همگام با رشد جسمی با سختی‌ها نیز آشنا شد و دست‌وپنجه نرم کرد.

دوره‌ی ابتدایی را در همان زادگاهش در دبستان چاه متک تا سال سوّم با موفقیت طی کرد. سپس درس را رها کرد و به کار کشاورزی در روستا پرداخت. در سن ۱۸ سالگی به خدمت مقدّس سربازی اعزام شد. محل خدمتش در تهران بود. بعد از پایان خدمت سربازی ازدواج کرد و به شغل آزاد مشغول شد. ثمره‌ی ازدواجش ۶ فرزند بود (۴ پسر و ۲ دختر) پس از مدّتی در شهرداری اردکان به کار مشغول شد. او انقلاب را درک کرد. همگام با همه‌ی مردم ایران در انقلاب شرکت داشت و در مراسم مذهبی و راهپیمایی‌های ضد رژیم حضور داشت.

زمانی که جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به رزمنده نیاز داشت؛ گرچه دارای زن و فرزند و مشغله‌ی دنیوی بود؛ امّا هیچ‌کدام از این‌ها مانع حضور او در جبهه و کسب فضائل و معنویت نشد. همه‌ی تعلقات دنیوی و مادی را رها کرد و سنگر شرف و عزت و دفاع از اسلام و میهن اسلامی را برگزید.

۵ دفعه به جبهه اعزام شد و مدت ۱۲ ماه و ۳ روز در جبهه‌ها به جهاد و دفاع از ناموس، اسلام و ایران مشغول بود.

سرانجام در تاریخ ۱۳۶۵/۹/۷ در منطقه‌ی فاو براثر اصابت ترکش دوپایش قطع و به بیمارستان انتقال یافت؛ امّا براثر شدّت جراحات در بیمارستان به شهادت رسید و روح بلندش به جنان پر کشید و بر مولایش امام حسین (علیه السّلام) مهمان شد.