با حضور نماينده مجلس و مدير كل اوقاف انجام شد

فرماندار شهرستان اردكان در حاشيه برگزاري مراسم دهه آخر صفر در روستاي توت اردكان ضمن شركت در اين مراسم ، وضعيت خدمت رساني به عزاداران حسيني را مورد بررسي قرار دادند.
روستاي توت اردكان طي هفته جاري، همزمان با سالروز رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) ميزبان عزاداران حسيني از سراسر كشور است. 

  اين مراسم اسفند سال 88 بعنوان سومين اثر معنوي استان پس از آيين هاي عزاداري ندوشن و تفت به شماره 53 در فهرست آثار ملموس معنوي كشور به ثبت رسيده است.

 

قدمت اين حسينيه به 150 تا 160 سال پيش بر مي گردد و طي زمان هاي مختلف بارها مرمت و بازسازي شده كه آخرين مورد آن مربوط به 15 سال پيش است كه حسينيه جديد با زيربناي دو هزار و 500مترمربع احداث شده است.

 

استقبال مردم سراسر ايران در آيين هاي عزاداري خاندان عصمت و طهارت در اين حسينيه بويژه در دهه آخر صفر چشمگير است.

 

اين مراسم بيشتر در ايام شهادت امام حسين(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، علي اكبر(ع)، مسلم بن عقيل و دوطفلان مسلم برپا ميشود.

 

اداره ميراث فرهنگي شهرستان اردكان با توجه به ماندگاري و اهميت اين روستا به مرمت و بازسازي برج روستاي توت ،مسجد توت و كاروانسراي آن اقدام كرده است.

 

همزمان با اجراي آيين سنتي عزاداري دهه آخر ماه صفر امسال پروژه عمليات اجرايي شبكه برق فشار ضعيف باهزينه اي بالغ بر 600ميليون ريال از اعتبارات مشترك عمراني شهرستان ،بنياد مسكن و خودياري اهالي توسط شركت تعاوني دهياري ها اجرا شده است.

شايان ذكر است اين مراسم تا فردا همزمان با سالروز شهادت حرت امام رضا عليه السلام ادامه دارد.