تاکید مشترک فرماندار ومعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

     به گزارش روابط عمومی فرمانداری ؛جلسه شورای سلامت شهرستان اردکان صبح امروز با 3دستور کار مهم پیرامون وضعیت آب انبارها ،مشکل کشتارگاه دام و طیور و مقابله با سالک در محل سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد .

     در این جلسه "اعلایی "رییس مرکز بهداشت شهرستان اردکان گزارشی از عملکرد شورای بهداشت و روند تحقق مصوبات جلسات گذشته ارائه نمود و گفت :سال گذشته شاهد تحقق 50درصد از مصوبات شورای سلامت شهرستان بوده ایم که خوشبختانه در زمینه کنترل بیماریهایی چون سالک موفقیتهایی حاصل شده است اما در زمینه مواردی چون تداخل صنفی ،آلودگی آب انبارها و مشکلات کشتارگاه سنتی اردکان هنوز بخشی از مصوبات روی زمین مانده است .

     دبیر شورای سلامت اردکان مهمترین اصل در تحقق نظام سلامت phcرا مشارکت بین بخشی و مشارکت مردمی در تامین سلامت دانست و از کلیه اعضا خواست برای این اصل جدیت و کوشش بیشتری داشته باشند .

     در ادامه فرماندار اردکان با بیان مصوبات جلسه کمیته تخصصی مبارزه با بیماری وبا بر فرهنگ سازی برای عدم استفاده از آب انبارها تاکید کرد و گفت :شاید بدلیل جا افتادن فرهنگ استفاده از آب انبار در کویر نتوان به راحتی با این مقوله مقابله کرد ولی اگر در این راستا فرهنگ سازی صورت گیرد و مضرات استفاده از آب آلوده گوشزد شود این مهم محقق خواهد شد .

     "احمد کمالی "همچنین در زمینه مشکلات کشتارگاه سنتی شهرستان نیز مواردی را مطرح نمود و افزود :از مسئولین بهداشت و دست اندر کاران کشتارگاه صنعتی استان انتظار می رود استانداردهای لازم را برای کشتار صنعتی در استان فراهم کنند که در غیر این صورت انتقال کشتارها بصورت متمرکز به مرکز استان اتفاق نخواهد افتاد .

    جلسه شورای سلامت شهرستان اردکان دستور کار خود را با حضور "دکتر میرزایی "معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد و "مهندس جعفری "مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه دنبال نمود .

     میرزایی با اشاره به تدوین سند جامع سلامت استان گفت :خوشبختانه شهرستان اردکان از جمله شهرستانهایی است که مسئولین آن خصوصا فرماندار در نگرش بهداشت و سلامت با استان همسو و همراه است و ما ازاین بابت مشکلی احساس نمی کنیم .

    وی درخصوص مبارزه با بیماری سالک با مد نظر قرار دادن حجم تلاشهایی که طی یک دهه گذشته در این شهرستان برای ریشه کنی این بیماری صورت گرفته است گفت : آمار مبتلایان به این بیماری تا حد بسیار قابل توجهی کاهش داشته است .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد علیرغم اینکه فعالیت دانشگاه فقط در زمینه سیاستگذاری و پیگیری اجرای آن توسط سایر ارگانهاست ولی در زمینه بیماری سالک بدلیل حساسیت موضوع فعالیتهای اجرایی نظیر سم پاشی و جونده کشی توسط نیروهای خود را انجام داده است .

     وی همچنین در زمینه شیوع نوع جدید بیماری وبا با عنوان التور هشدار داد و گفت :متاسفانه در روزهای اخیراین بیماری موارد معدودی ابتلا در استان را بهمراه داشته است که این مسئله یک هشدار جدی برای همه است تا تلاش برای پیشگیری از این بیماری را که از طریق آب و مواد غذایی آلوه منتقل می شود را بیشتر کنیم .

     دکتر میرزایی در زمینه وضعیت آب انبارها و کشتارگاه های استان نیز هشدار دادو ممنوعیت آبگیری و استفاده از آب انبارها را متذکر گردید .

     به گفته این مسئول امر بهداشت ،تمرکز کشتارگاه های سنتی استان در کشتارگاه صنعتی از تصمیمات اتی شورای بهداشت استان است ومتاسفانه در ارزیابی وضعیت کشتارگاه های سنتی در شهرستانهای مختلف هیچیک نمره قبولی را کسب نکرده اند .