باحضور جمعي از مسئولين

   به گزارش خبرنگار مهر در اردكان ، عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری اردکان با حضور مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان یزد، فرماندار اردکان، نماینده مردم اردکان و جمعی از مسئولان شهرستان آغاز شد.

این تصیفه خانه به منظور تصفیه فاضلابهای خانگی و صنعتی این شهر و با ظرفیت 10 هزار مترمکعب در روز در شمال شرق اردکان احداث خواهد شد.

این پروژه به روش مدول و به ظرفیت نهایی 30 هزار مترمکعب در شبانه روز طراحی شده است.

تصفیه خانه فاضلاب شهری اردکان شامل حوض سلکتور، حوض فسفرزدایی و ازت زدایی در ابتدا و سیرکولاسیون داخلی، حوضهای نیتریفیکاسیون، هوادهی و ته نشینی است.

نماینده مردم اردکان در مجلس در مراسم کلنگ زنی این پروژه اظهار داشت: عملیات ایجاد خطوط و شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری اردکان در سال 1383 آغاز شد و62 کیلومتر از 365 کیلومتر آن انجام شده است.

وی ادامه داد: چنانچه این روند ادامه یابد، ده‌ها سال برای اتمام پروژه فاضلاب شهری اردکان لازم است که در این فاصله شبکه‌های ایجاد شده نیز دچار فرسودگی می‌شوند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس همچنین از تشکیل جلسه با صاحبان صنایع شهرستان برای پیش خرید حق انشعاب فاضلاب شهری اردکان خبر داد و اظهار امیدواری کرد: از این طریق ضمن تامین مالی اجرای این پروژه عظیم، آب مورد نیاز صنایع نیز از پساب تصفیه شده فاضلاب تامین شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه استان یزد جزو کم باران‌ ترین استان‌های کشور است، گفت: شهرستان اردکان از نظر تامین آب در استان وضعیت حادتری دارد.

 "علی اسلامی" با اشاره به مزایای استفاده از پسآب تصفیه خانه های فاضلاب در بخش صنعت و کشاورزی افزود: اتمام این پروژه نیاز به حمایت دولت و صنایع بزرگ شهرستان دارد.

وی جمعیت افق طرح را 77 هزار نفر اعلام و تاکید کرد: اردکان اولین شهرستان در استان است که عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب شهری در آن آغاز شده است.

"اسلامی" پساب خروجی را قابل استفاده برای مصارف صنعتی، کشاورزی، فضای سبز و ...دانست و بیان داشت: این پروژه با اعتبار اولیه 12 میلیارد ریال آغاز شده و برای تکمیل آن به 130میلیارد ریال نیاز است.