رییس آموزش و پرورش در جلسه ستاد راهبری سواد آموزی شهرستان خبر داد
طاهر زاده با اعلام این خبر در حاشیه جلسه ستاد راهبری سواد آموزی گفت :این مجتمع های مدارس روستایی دارای یکسری مزایا هستند که با تاسیس آنها می توانیم بدون اینکه مدرسه ای حذف شود نیروی بیشتری را برای ارائه آموزش در روستاها بکار گیریم .
رییس آموزش و پرورش اردکان افزود در حال حاضر 2 مجتمع برای بخش عقدا و 2 مجتمع برای خرانق در نظر گرفته شده است که هر کدام 6مدرسه را تحت پوشش قرار می دهد . وی تاکید کرد لزوم اطلاع رسانی از سوی بخشداریها برای جلب نظرات مردمی از این طرح باعث اجرای بهتر آن از سوی آموزش و پرورش خواهد شد .
خبر دیگر اینکه در جلسه ستاد راهبری سواد آموزی شهرستان که با حضور فرماندار و مدیر نهضت سواد آموزی استان یزد و بخشداران مرکزی ،خرانق و عقدا تشکیل شد؛در خصوص راهکارهای شتاب بخشی به سواد اموزی در سال همت و کار مضاعف بحث و تبادل نظر گردید .
خاکسار مدیر نهضت سواد آموزی استان یزد با اشاره به اینکه سواد اموزی بیشتر یک موضوع حاکمیتی است گفت :تاکیدات مداوم امام راحل در زمان حیات نسبت به براندازی بی سوادی ،انتظارات مقام معظم رهبری و وجود مستندات قانونی در خصوص سواد آموزی در قانون اساسی و شورای عالی انقلاب فرهنگی همه دلیل روشنی است بر اینکه موضوع سواد آموزی همواره مد نظر و مورد عنایت حاکمیت بوده است و برای تحقق اهداف ان خط مشی خاصی ترسیم گردیده است .
مدیر نهضت سواد آموزی استان با اشاره به بند 2صورتجلسه نشست راهبری سواد آموزی استان افزود :وجود تناقض و عدم انطباق امارها در خصوص سوادآموزی ما را برآن داشت تا برای رسیدن اجماع موضوعی در این زمینه از شهرستانها بخواهیم تا برنامه عملیاتی خود را در یک فرمت خاصی تدوین و ارائه نمایند.
وی گروه سنی 10 تا 49سال را جامعه هدف اموزشهای سواد آموزی عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود  با اجرای طرح شتاب بخشی به سواد اموزی شاهد برگزاری هرچه زودتر جشن سواد به میزان 97درصد در شهرستان اردکان باشیم .وی همچنین از بخشداریها خواست تا برای شناسایی اسمی بی سوادان در روستاها همکاری لازم را با اداره آموزش و پرورش انجام دهند .
فرماندار شهرستان اردکان نیز با تاکید بر دغدغه مقام معظم رهبری و کلیه مسئولین نظام مبنی بر براندازی کامل بی سوادی، راز عقب افتادگی بسیاری از کشورهای فقیر دنیا را بی سوادی عنوان کرد و گفت :بحمدالله کشور ایران پس از انقلاب اسلامی با پیام تاریخی حضرت امام خمینی مبنی بر تشکیل نهضت سواد اموزی به پیشرفتهای خوبی در این خصوص دست پیدا کرد .
کمالی با اشاره به برخی آمار ارائه شده از سوی استان در زمینه سواد آموزی که رتبه اردکان را نسبت به برخی شهرستانها پایینتر نشان می دهد گفت :این بدلیل وجود جمعیت بالای اتباع بیگانه افغانی در این شهرستان و همچنین در مجموع بالا بودن جمعیت این شهرستان است که در آمارگیری سال 85لحاظ گردیده است وی ضمن تشکر از تلاشهای مجموعه آموزش و پرورش و نهضت سواد اموزی وضعیت شهرستان را خوب ا ارزیابی نمود ودر خصوص اختصاص بودجه از سرجمع اعتبارات دهیاری ها به امر سواد آموزی قول مساعد داد .
گفتنی است طبق سرشماری سال 1385درصد سواد در شهرستان اردکان 54/96درصد می باشد که پیش بینی می شود این آمار تاابتدای سال 90به 97درصد برسد .