رییس مرکز بهداشت اردکان هشدار داد :

     به گزارش روابط عمومی فرمانداری ،جلسه کمیته تخصصی پیشگیری از وبا بصورت فوق العاده در فرمانداری اردکان تشکیل شد.

     "اعلایی "رییس مرکز بهداشت اردکان در این جلسه ضمن معرفی نوع جدید بیماری وبا با عنوان eltorگفت اخیرا در 17استان کشور این بیماری مشاهده شده است اما در استان یزد خوشبختانه هنوز مورد ابتلایی مشاهد نگردیده است بنابرین بایستی راههای پیشگیری از ابتلای این بیماری مورد بررسی قرار گیرد و از طریق اطلاع رسانی مناسب رمد در جریان قرار گیرند .

     رییس مرکز بهداشت اردکان با اشاره به اینکه راه انتقال این بیماری از طریق اب و غذای آلوده می باشد نسبت به استفاده از آب انبارها و آبسردکنهای سطح شهر هشدار داد.

     وی افزود از 156واحد نمونه گیری آب انبارهادر شهر اردکان 18مورد الودگی مشاهده شده است و از 294مورد نمونه گیری روستایی 54مورد آب ،آب انبار با آلودگی همراه بوده است که این مسئله باعث شده تا ممنوعیت استفاده از آب آب انبارها را اعلام کنیم .

     درمورد آبسردکنها نیز باید نظارت بیشتری بر بهداشت و سلامت آب صورت گیرد به گونه ای که افراد موظف باشند منبع آبسردکنها را بازدید کنند و لیوان یکبار مصرف هم حتما در کنار آبسردکنها قرار گیرد .

     فرماندار اردکان نیز در این جلسه با تایید نظر دانشگاه علوم پزشکی استان و شبکه بهداشت اردکان مبنی بر آلودگی آب انبارها گفت :بایستی برای حفظ سلامتی مردم در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت گیرد و بعلاوه مورد جایگزینی برای مصرف آب از طریق آب انبار ایجاد شود .

     "احمد کمالی "با اشاره به اینکه در فصول گرم سال بدلیل مصرف بالا و استفاده از چاه های آب شهرستان دبی آب بالا می رود گفت :در فصل تابستان اقبال مردم برای استفاده از آب انبارها بیشتر است که اگرچه شاید از شوری کمتری برخوردار باشد اما طبعا با توجه به بررسی انجام شده آلودگی داشته و ممکن است منجر به بیماری شود .میتوان در این فصول با احداث ایستگاه های آب سالم از طریق اداره آب و فاضلاب در شهر و روستا برای آب انبارها جایگزین مناسبی ایجاد کرد .

     وی در زمینه تغییر کاربری آب انبارها نیز افزود :از فضای سنتی و معماری زیبای آب انبارها هم می توان برای احداث زورخانه ،سالن ورزشی ،انبارکالا و سایر موارد با حفظ بافت میراثی آن استفاده نمود .

     گفتنی است راه دوم انتقال بیماری وبا از طریق مواد غذایی است که لازم است شهروندان در خصوص استفاده از مواد غذایی رستورانها و مراکز طبخ غذا دقت لازم را داشته باشند .