تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرستان اردکان در پی هشدارهای هواشناسی

سرپرست فرمانداری اردکان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر فعالیت قابل‌توجه سامانه بارشی جدید در سطح شهرستان از عموم مردم خواست تا هشدارهای ستاد مدیریت بحران برای مقابله با خطر وقوع سیل را جدی بگیرند.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، علیرضا جدیدی در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان اردکان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به بارندگی‌های اخیر در سطح کشور و وقوع سیل در برخی از استان‌ها گفت: در شهرستان اردکان نیز در برخی از قسمت‌ها با پدیده سیلاب مواجه بودیم که خوشبختانه خسارت‌های قابل‌توجهی نداشته است.

 

وی افزود: تاکنون در شهرستان اردکان از نعمت این بارش‌ها برخوردار شده‌ایم و امیدواریم که سامانه جدید بارشی که در هفته آینده به استان یزد خواهد رسید نیز برای این خطه کویری مایه برکت و آبادانی باشد.

 

سرپرست فرمانداری اردکان اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که حادثه خبر نمی‌کند و هرلحظه ممکن است که با یک بارندگی مختصر سیلابی راه بیفتد که خسارت‌های مالی و خدای‌ناکرده جانی در پی داشته باشد.

 

وی گفت: در ایام عید نوروز پدیده طوفان شن در شهرستان اردکان به وقوع پیوست که با همکاری دستگاه‌های مختلف توانستیم از این حادثه نیز به‌خوبی عبور کنیم. طبق گزارش‌های رسیده از سازمان هواشناسی سامانه بارشی جدید در برخی از مناطق استان نیز بارندگی شدیدی خواهد داشت و احتمال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی معابر وجود دارد.

 

جدیدی افزود: این جلسه به‌منظور بررسی آخرین وضعیت شهرستان و آمادگی لازم دستگاه‌های خدمات رسان برای مقابله با سیلاب احتمالی و انجام اقدامات لازم در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای برگزارشده است. البته برخی از اقدامات پیشگیرانه نظیر بازدید از مسیر رودخانه‌های فصلی اطراف و داخل شهر و رفع موانع موجود انجام‌شده است. در مسیر و بستر برخی از رودخانه‌ها زمین واگذارشده است و ساخت‌وسازهای غیرقانونی صورت گرفته است که ما بر سر این تخلفات باکسی تعارف نداریم و این واگذاری‌ها باید لغو شود.

 

وی گفت: با توجه به خشک‌سالی‌های پی‌درپی در سال‌های اخیر بیشترین دغدغه ما از وقوع سیل به سمت تأمین آب برای شهرستان معطوف شده است و همین امر باعث شده است که درزمینهٔ مقابله با سیلاب اقدامات لازم انجام نشود.

 

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان اردکان افزود: درزمینهٔ مقابله با حوادثی مانند سیل باید برنامه‌ریزی بلندمدت انجام داد اما در کوتاه‌مدت حفظ جان و مال شهروندان در اولویت قرار دارد. باید با بررسی امکانات موجود درزمینهٔ پیش‌بینی محل‌های اسکان اضطراری، هشدار به مردم برای تخلیه احتمالی و همچنین تأمین امنیت شهروندان آمادگی داشته باشیم.

 

وی گفت: از عموم مردم درخواست می‌کنیم تا هشدارهای ستاد مدیریت بحران برای مقابله با خطر وقوع سیل را جدی بگیرند و به شایعاتی که در زمان بروز حادثه در فضاهای مجازی مطرح می‌شود توجه نکنند و فقط از طریق فرمانداری و ستاد مدیریت بحران اخبار را پیگیری کنند. در صورت لزوم مدارس نیز تعطیل خواهد شد که زمان آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

جدیدی تصریح کرد: همشهریان عزیز هشدارهای سیل استان یزد را جدی بگیرند و در صورت اعلام تخلیه اماکن و منازل خصوصاً در روزهای یکشنبه و دوشنبه بدون هیچ مقاومتی سریعاً اقدام نمایند.

 

وی افزود: از تجمع در مسیل‌ها، آبراهه‌ها و رودخانه‌ها جداً بپرهیزید چراکه سیل صرفاً در مناطقی که بارش دارد اتفاق نمی‌افتد و چه‌بسا منطقه‌ای که خشک باشد ولی تحت تأثیر بارش نواحی دیگر دچار سیل شود.

 

سرپرست فرمانداری اردکان در پایان از همه مسئولین شهرستان خواست در زمان بروز حوادث در دسترس باشند و همچنین نگاه فرادستگاهی و فرامجموعه‌ای درزمینهٔ همکاری برای مقابله با بحران در سطح شهرستان داشته باشند.

 

در این جلسه، هر یک از مسئولین دستگاه‌های مختلف شهرستان گزارشی از اقدامات انجام‌شده برای مقابله با حوادث را بیان کردند./فارس