سرپرست فرمانداری اردکان:

سرپرست فرمانداری اردکان با بیان اینکه حمایت از تولیدات صنایع‌دستی حرکت در مسیر تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است، گفت: مهم‌ترین مطالبه هنرمندان صنایع‌دستی برخورداری از بیمه است و رفع مشکلات آنان در این زمینه در دست پیگیری است.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، علیرضا جدیدی اردکانی در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی در جمع فعالان صنایع‌دستی شهرستان اردکان افزود: یکی از دغدغه‌های هنرمندان موضوع بیمه است و کمترین امکانی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای دستی قرار دهد بیمه آن‌هاست.

 

وی یکی از مشکلات تولیدکنندگان صنایع‌دستی را بازار فروش محصولات این حوزه دانست و ادامه داد: یکی از راهکارهای توسعه صنعت گردشگری ایجاد نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سطح استان است که می‌تواند زمینه فروش و کسب درآمد را برای فعالان این بخش ایجاد کند.

 

سرپرست فرمانداری اردکان تصریح کرد: در خصوص موضوع اشتغال‌زایی همه ذهن‌ها به سمت ایجاد صنایع عظیم و کارخانجات می‌رود این در حالی است که به صنایع‌دستی که می‌تواند یکی از بهترین منابع درآمد برای همه به‌خصوص زنان خانه‌دار و بی‌سرپرست باشد، توجه لازم صورت نمی‌گیرد.

 

جدیدی اردکانی اظهار داشت: در شهر اردکان در بعد آموزش صنایع‌دستی هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد و استادان حرفه‌ای در این شهر مشغول به فعالیت‌اند، آن‌ها در این حوزه به‌خوبی ورود پیداکرده و آموزش در سطوح بالا دیده‌اند.

 

وی با بیان اینکه مسئولان می‌توانند با حمایت از صنایع‌دستی به تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی کمک کنند، یادآور شد: صنایع‌دستی یک هنر و فعالیت جذاب است که زمینه را برای توسعه اشتغال خانگی فراهم می‌کند و در این صنعت هنرمندان زن و چه با توجه به تخصص و سطوح تحصیلات می‌توانند درآمد کسب کنند.

 

محمدرضا دهقان معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد نیز در این نشست با بیان اینکه فعالیت در حوزه صنایع‌دستی اشتغال‌زایی را به دنبال دارد، افزود: اهمیت صنایع‌دستی در توسعه اشتغال خرد و مشاغل خانگی بر کسی پوشیده نیست چون هم به اقتصاد خانواده کمک می‌کند و هم در زنده نگه‌داشتن هویت ملی، منطقه‌ای و بومی حائز اهمیت است و برای زنده کردن صنایع‌دستی هنرمندان شهرستان اردکان تلاش می‌شود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردکان نیز با بیان اینکه هنرهای دستی و صنایع‌دستی دو مقوله جدا در بخش صنعت است افزود: هنر دستی یعنی آنکه باید به سمت صنعتی شدن، تولید انبوه و ورود به بازار برویم، وقتی بحث هنر دستی مطرح می‌شود یعنی باید به سمت هنرهایی برویم که به‌صورت فرهنگی و تمدنی از گذشته بوده و در حال احیاست.

 

حمید مشتاقیان ادامه داد: وظیفه یک هنرمند، بازاریابی نیست ولی به دلیل شرایط موجود، از هنرمندان درخواست می‌کنیم که خودشان، بازار فروش را پیدا کنند و محصولات خود را به فروش برسانند.

 

وی تصریح کرد: بر اساس مسئولیت میراث فرهنگی، بازارچه صنایع‌دستی آماده و به‌صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرارگرفته است، آن‌ها کارهای هنری خود را انجام می‌دهند ولی در بازار به‌عنوان فروش، هیچ‌وقت دیده نشده است.

 

وی با بیان اینکه باید کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی تجهیز شود تا بتوان از بانک کارآفرینی درخواست وام کرد، اظهار داشت: در این زمینه هنرمندان با مشکلات زیادی نظیر سرپرست خانوار نبودن، نداشتن سابقه بیمه و … روبرو هستند.

 

مشتاقیان افزود: در شهرستان اردکان از وجود هنرمندانی مانند خانم خاوران با سه نشان ملی و خانم احمدی احیاگر کارگاه کاربافی با اشتغال ۶۰ نفر بهره‌مند هستیم و این دو هنرمند با تولیدات خود زمینه فروش انبوه را فراهم کرده‌اند.

 

در حال حاضر کلاس‌های نقاشی روی شیشه، گوهرتراشی، قلم‌زنی و کار با سفال در اداره میراث فرهنگی اردکان دایر است که در هر کارگاه ۱۵ هنرجو جمعاً به تعداد ۶۰ نفر زیر نظر چهار مربی در حال آموزش هستند.

 

اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی اردکان در نظر دارد حرفه کار بافی را به‌عنوان یک برند مطرح و هم‌اکنون ۱۱۵ هنرجو در شهر اردکان و عقدا در حال آموزش این رشته هستند.

 

۲۰۰ نفر در بخش صنایع‌دستی اردکان فعال هستند که ۱۰۰ نفر در صنعت کار بافی، ۲۰ نفر سبدبافی، ۲۰ نفر کار چوب و خراطی، ۱۵ نفر گلیم‌بافی و سه نفر در چلنگری، مشغول بکار هستند، بقیه این افراد در رشته‌های قلم‌زنی، جارو و خورجین بافی به فعالیت اشتغال دارند.

 

در این نشست مدیر کلینیک کسب‌وکار استان یزد، با معرفی و بررسی چند حوزه اشتغال‌زایی، خواستار هم‌افزایی و مشخص نمودن ظرفیت‌های اردکان شد.