مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان یزد با حضور در فرمانداری شهرستان اردکان با "دکتر دشتی" نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی و"حسین سبزواری" سرپرست فرمانداری اردکان دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

✅روستای توت پتاسیل روستای نمونه زیارتی در کشور را دارد

نماینده مردم اردکان و  رئیس فراکسیون گردشگری و زیارتی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روستای توت پتانسیل روستای نمونه زیارتی در کشور را دارد گفت: به منظور جذب گردشگر خارجی، داخلی و نشاط مردم، روستای سیاحتی و زیارتی در نزدیکی روستای توت این شهرستان بنا می‌شود.

محمدرضا دشتی اردکانی در نشستی با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد و سرپرست فرمانداری اردکان افزود: به منظور رونق صنعت گردشگری باید به کمک یکدیگر موانع را حل و زیرساخت‌های این روستا مهیا تا این منطقه به عنوان پایلوت زیارتی ، گردشگری درسطح استان یزد مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه باید جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز که منجر به حوادث غیرمترقبه خواهد شد جلوگیری شود خواستار ساماندهی ساخت و ساز مسکونی و اماکن عمومی در روستای زیارتی توت شد  .
نماینده مردم اردکان با بیان اینکه این شهرستان دارای ظرفیت‌های منحصر به فرد معدنی، صنعتی و در عین حال گردشگری است تصریح کرد: صاحبان معادن اطراف روستا می‌توانند با اجرای تعهدات اجتماعی خود به این طرح کمک زیادی بنمایند.
بیش از ۱۵۰هزار نفر از مردم شهرها و روستاهای استان، شهرستان اردکان و حتی دیگر استان‌های کشور هر ساله بنا به سنتی دیرینه در روزهای منتهی به ۲۸‌ ماه صفر مصادف با رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، به روستای «میدان توت» از توابع بخش خرانق اردکان عزیمت می‌کنند.
این روستای بخش خرانق با حدود کمتر از ۵۰ نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری شمال شرق شهر اردکان واقع است و به واسطه باور مذهبی مردم سال‌هاست که در دهه پایانی صفر به مکانی برای برگزاری مراسم تعزیه و آیین‌های مذهبی تبدیل شده است.
فراگیری و معروفیت این مراسم سبب شد که این آیین مذهبی با شماره ۵۳ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت برسد و در دهه آخر ماه صفر نه تنها شهروندان اردکانی بلکه از اقصی نقاط کشور برای حضور در این مراسم سنتی مذهبی، مسافت زیادی را طی کنند و خود را به این روستای تاریخی برسانند.
البته سال‌های اخیر این منطقه علاوه بر سبقه مذهبی تبدیل به مکانی تفریحی شده و بسیاری از شهروندان اردکانی، اتاق‌ها و گاه حتی خانه‌هایی را در روستا برپا کرده‌اند، طوری که به واسطه نگرش و باور مذهبی و هم علایق تفریحی مردم، تبدیل به روستایی نسبتاً وسیع شده است.