با حضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اردکان

دادستان عمومی و انقلاب اردکان با اشاره به سیاست‌های قوه قضاییه مبنی بر توسعه دفاتر خدماتی الکترونیک قضا از رونمایی خدمات جدید دفتر الکترونیک قضایی این شهرستان خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان به نقل از ایرنا محمدعلی ابوالحسنی افزود: با راه‌اندازی این مرکز به این هدف که زمان مراجعه مردم را فقط به رسیدگی به پرونده در دادگستری کاهش دهیم و مابقی امور را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بسپاریم رسیده‌ایم؛ اما خوشبختانه امروز شاهد افزایش خدمات این دفاتر هستیم.

 

وی اضافه کرد: اکنون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موارد مختلفی را پوشش می‌دهند که از آن جمله می‌توان به شکایات مرتبط با چک، استرداد ثمن معامله، استرداد مال منقول، مطالبه نفقه، ثبت واقعه ازدواج، مطالبات اجرت‌المثل ایام زوجیت، صدور حکم طلاق به درخواست زوج، استرداد جهیزیه، تقسیط مهریه، اعسار از پرداخت مهریه، مطالبه مهریه، پرداخت حق‌الوکاله، مطالبه خسارت و تجویز ازدواج مجدد اشاره کرد.

 

این مقام قضایی تصریح کرد: بی‌تردید اجرای این طرح، گامی مهم در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه قضایی به شمار می‌آید و کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را به دنبال داشته و علاوه بر تسهیل امور مردم، امکان طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها را فراهم می‌آورد.

 

ابوالحسنی به سامانه ثنا (ثبت‌نام الکترونیک) و سرعت گرفتن ارسال ابلاغ الکترونیک از سال گذشته با راه‌اندازی دفتر خدمات قضایی اردکان اشاره و یادآور شد: با اجرایی شدن ارسال ابلاغ الکترونیک، دیگر از ارسال احضارنامه‌های فیزیکی جلوگیری و بسیاری از خدمات قضایی در یک بستر امن الکترونیک ارائه می‌شود.

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اردکان تصریح کرد: گشایش این دفتر که در راستای الکترونیک شدن خدمات قوه قضاییه به‌موازات الکترونیک شدن خدمات دولت صورت گرفت باعث ارائه خدمات سریع‌تر به مردم و انجام بیش از ۳۶ مورد خدمات قضایی بدون نیاز به دادگستری می‌شود.

 

این مسئول قضایی با بیان اینکه بیش از ۲۱۰ مورد دادخواست حقوقی و نیز تجدیدنظرهای کیفری و حقوقی در این دفتر ارائه می‌شود افزود: این دفاتر باهدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه‌جویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف‌سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصت‌های برابر با رفع موانع اداری راه‌اندازی شده است.

 

وی در پایان با اشاره به فعالیت دفتر خدمات قضایی اردکان با خدمت‌رسانی هفت نفر در دو نوبت صبح و عصر اظهار داشت: مقرر است ضمن افزایش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در مرکز استان، در همه حوزه‌های قضایی نیز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه‌اندازی شود و در صورت نیاز، دفاتر دیگری نیز در سطح شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.