حضور در بین مردم روستای ترک آباد و بررسی مشکلات این روستا

بررسی مشکلات روستای ترک آباد با حضور فرماندار اردکان، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان، معاون مدیرکل محیط زیست استان و مسئولین شهرستان در مسجد جامع ترک آباد برگزار شد.

✅ حضور در بین مردم روستای ترک آباد و بررسی مشکلات این روستا

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان پیرو گلایه‌ها و درخواست اهالی روستای ترک آباد جلسه‌ای با حضور فرماندار اردکان، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان، معاون مدیرکل محیط زیست استان و مسئولین شهرستان در مسجد جامع ترک آباد برگزار شد.

در این جلسه اعضای شورای اسلامی روستا و مردم ترک آباد مشکلات خود از جمله آلودگی زیست محیطی که شهرک صنعتی اردکان برای ساکنین این روستا ایجاد کرده است، بوی بد حاصل از کارخانه کارتن سازی و پسماند صنایع کنجدی ابراز گلایه داشته و خواستار برطرف شدن این مشکلات بودند.

حسین سبزواری فرماندار اردکان در پاسخ به گلایه‌های اهالی روستای ترک آباد گفت: وضع موجود از نظر آلودگی و زیست محیطی، حاصل سال‌ها بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی و گسترش صنعت بدون توجه به پیوست‌های زیست محیطی و فرهنگی بوده و ما از همان ابتدای مسئولیت بر مسائل زیست محیطی تاکید کرده‌ایم و برای اولین بار طرح ممنوعیت استقرار صنایع تا محدوده ۴۰کیلومتری شهر اردکان را ارائه داده‌ایم که منتظر نهایی شدن آن هستیم و در این مدت در مقابل توسعه صنعت در شهرستان اردکان به دو نکته تأکید کردیم که اولاً این صنعت از صنایع آلاینده نباشد و دوم اینکه نیروی کار زیادی نخواسته باشد و در این مسیر از تمام ظرفیت‌های شهرستان استفاده کردیم.
سبزواری در ادامه گفت این که بیان می‌شود به برخی از روستاها توجه نمی‌شود حرف صحیحی نیست. تمام ساکنین در شهرستان اردکان برای مجموعه فرمانداری یکسان هستند و از شرقی‌ترین نقطه شهرستان تا غربی ترین نقطه آن برای من فرماندار یکسان هستند و هیچ گونه تبعیضی در این زمینه وجود ندارد.

 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: انتقال شهرک صنعتی اردکان به مکانی دیگر در برنامه‌های کاری ما بوده است و یکی از راه‌های حل مشکل آلودگی هوای اردکان و دیگر معضلات صنعت را انتقال صنایع مستقر و صنایع جدید به شهرک صنعتی جدید می‌دانیم و تمام تلاش خود را برای ایجاد شهرک صنعتی جدید انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد نیز در این جلسه گفت: شهرک صنعتی اردکان از قدمتی ۳۰ ساله برخوردار است و محدوده آن همان محدوده آن زمان است و واحدهای مختلفی در این شهرک در حال فعالیت هستند. 
این که آلودگی هوا و آلودگی زیست محیطی در ترک آباد چقدر مربوط به شهرک صنعتی است نامشخص است و کار علمی و تخصصی در این زمینه صورت نگرفته است و ما همین جا اعلام می‌کنیم شرکت شهرک‌های صنعتی استان حاضر است هزینه این تحقیق و پژوهش را بر عهده بگیرد تا مشخص شود که چقدر واحدهای مستقر در شهرک صنعتی اردکان در این آلودگی هوای ترک آباد و شهر اردکان سهیم هستند.
دکتر دهقان در مورد قابلیت‌های شهرک صنعتی اردکان گفت این شهرک از مجهزترین شهرک‌های صنعتی استان در امر تصفیه آب و پسماند آب می‌باشد و رعایت الزامات زیست محیطی از اولویت‌های ما در شهرک صنعتی اردکان می‌باشد.

 رئیس محیط زیست شهرستان اردکان نیز با بیان آن که پایش صنایع در دستور کار این اداره هست و از ابزارهای قانونی خود برای برخورد با صنایعی که ایجاد آلودگی می‌کنند استفاده خواهیم کرد و در مورد کارخانه‌هایی که عنوان شد چندین مرتبه به صورت سرزده مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

از نکات قابل توجه این جلسه حضور چشمگیر مردم خون گرم ترک آباد در راستای مطالبه گری بود که حتی بعد از پایان جلسه نیز فرماندار اردکان با حضور در جمع مردم و مخصوصاً بانوان گرامی روستای ترک آباد دغدغه‌های آنان را دغدغه‌های بحقی دانست و با تشکر از حضور آنها و فضای مطالبگری مناسب قول پیگیری مسائل مطرح شده را دادند.